Are copilul nevoie de muzică dacă nu devine muzician?

Acordăm o atenție deosebită educației mintale. Astăzi o persoană necărturară este o raritate. Mâine-poimâine, poate va fi aceeași raritate să întâlnești o persoană care nu are studii medii. Mai gravă este însă situația educației culturii sentimentelor umane. Există toate motivele pentru a vorbi despre dezvoltarea emoțională și intelectuală a individului, deoarece dezvoltarea intelectuală depășește adesea dezvoltarea emoțională.

Pericolul nu-l reprezintă concurența dintre roboţii înzestraţi cu inteligenţă artificială și cea umană, ci faptul ca omul începe să gândească ca un robot. Copilul lipsit de emoție riscă să se transforme într-un robot. El încetează să mai viseze, să iubească și să simtă.

Educația muzicală nu înseamnă doar educația unui muzician. Educația muzicală are ca scop educația ființei umane. Homo Musicus – omul muzical, ascultând muzică, compunând și interpretând-o, este mai vechi decât Homo Sapiens. În cea mai profundă antichitate, muzica unea sentimentele și gândurile umane, a ajutat omul să comunice, a contribuit la apariția cuvântului. Omul interpreta muzică chiar și atunci când nu putea să măsoare sau să calculeze, atunci când nu putea explica fiecare fenomen din natură – ploaia, secetă sau grindina – nu știa cum să cultive pământul, cum să construiască nave care să traverseze mările.

Prin ascultarea muzicii, interpretarea ei, în încercarea de a exprima emoțiile pe care le trăiesc în același timp, copiii capătă bunătate și subtilitate spirituală. Ideal ar fi, ca prin muzică să-l ajutam pe copil sa-i înțeleagă graiul, spiritul și starea emoțională pe care o poate dărui sufletului.

Copilul are nevoie de muzică, chiar dacă nu devine muzician.

Categorii